Monday 10 June 2013

TAWAF DAN HUKUM ALAM

Bismillah... Assalamualaikum....

Dalam ibadah haji atau umrah, satu ibadah yang dinamakan "tawaf" dimana ketika itu umat-umat islam mengelingi kaabah bermula di Hajaratul Aswad dan mengelingi kaabah dalam kedudukan putaran lawan arah jam. Namun tahukah anda, sebenarnya tawaf merupakan hukum alam semesta ini.
Peredaran darah atau apa saja di dalam tubuh manusia mengikut lawan jam. Justeru dengan mengelilingi Ka abah mengikut lawan jam, bermakna peredaran darah di dalam badan meningkat dan sudah tentunya akan menambahkan tenaga. Sebab itulah orang yang berada di Mekah sentiasa bertenaga, sihat dan panjang umur.

Manakala bilangan tujuh itu adalah simbolik kepada tidak terhingga banyaknya. Angka tujuh itu membawa maksud tidak terhad atau terlalu banyak. Dengan melakukan tujuh kali pusingan sebenarnya kita mendapat ibadat yang tidak terhad jumlahnya.

Ramai yang tak tahu sebenarnya jantung / peredaran darah kita bergerak ikut arah lawan jam.. Jadi, bila kita pakai jam biasa (yang bukan berlawanan arah jam) telah menyebabkan tubuh badan kita mengalami kejutan kerana berlawanan dengan arah pusingan jantung / peredaran darah dan sebab itulah badan kita mudah lemah & mudah alami pelbagai penyakit.

Sekian.

SEBARANG PERTANYAAN SILA HUBUNGI 013-6669028/013-6721769 ATAU E-MAIL rauha769@gmail.com TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN ANDA

No comments:

Post a Comment